Aktualizacja 2020.
W tym miejscu znajdziesz gotowe pomysły, również do druku, na organizację Dnia Języków Obcych w szkole. Możesz z nich korzystać, jednakże niektóre powinny być tylko inspiracją do utworzenia własnych materiałów, zgodnych z potrzebami szkoły.
EDJ w roku 2020 nie jest typowy. Żyjemy w czasach pandemii, nie wszystkie powyższe zadania zostaną zaakceptowane w niektórych szkołach. Także wykorzystując nasze TIKowe doświadczeni warto włączyć technologię 😉

1. Film w kilku… językach

Nagrajcie z uczniami filmiki, podczas których każdy powie w wybranym lub wylosowanym języku kilka zdań. Niech to będzie zawsze te sama treść: np. “Dzień dobry! Mam na imię …. Umiem mówić po ….” Myślę, że bez problemu znajdziecie pomoc w przetłumaczeniu i przeczytaniu tych zdań – choćby syntezatory mowy 😛
Wszystkie filmiki zmontujcie i umieście w jednym nagraniu.  Całość można umieścić na stronie szkoły.
Zadanie nadaje się do wykonania w klasie, jak i dla chętnych w szkole, przy zdalnym nauczaniu – wtedy uczniowie nagrywają sami w domu, w szkole – wtedy warto wybrać jednego ucznia – kamerzystę i montażystę 😉

2. Flagowe maseczki

Przygotujcie na EDJ białe maseczki. Tego dnia uczniowie losują/ wybierają flagę europejskiego kraju i malują pisakami na swojej maseczce. Po szkole danego dnia chodzimy w takich maseczkach.

3. Słownik wielojęzyczny

Każdy uczeń losuje jedno słowo, i musi przygotować na kartce A4 rysunek oraz podać tłumaczenie w 5 wybranych językach np. angielski, niemiecki, rosyjski, francuski, hiszpański. Następnie w szkole/ w klasie tworzycie wielki słownik. Rezultaty możecie zamieścić w gazetce szkolnej. Można także poprosić uczniów o przygotowanie grafiki np. w Canvie z tłumaczeniami. Następnie całość możecie zebrać i utworzyć interaktywną książeczkę. Grafiki możecie umieścić także na jednym Wakelecie.


Pomysły do druku z 2019.


Możesz wykorzystać tylko jedno zadanie lub kilka.
Uczniowie mogą zapisywać zadania na własnych kartkach, ale możesz też zrobić kartę pracy z miejscem na udzielanie odpowiedzi.
W związku z obecną sytuacją, nie musisz grać z całą szkołą a w jednej klasie. Jeśli jesteś odpowiedzialny za ten dzień w całej szkole, może warto przekazać wszystkim nauczycielom materiały, a by sami przerobili dzień z uczniami w ich klasach z zachowaniem reżimu.

Picture

Zadanie 1 
Karty z napisem Porozmawiaj ze mną w 24 językach oraz instrukcja.
Karty rozmieszczone są po całej szkole, uczniowie muszą je znaleźć oraz odgadnąć w jakim zostały zapisane języku.

Zadanie 2
Kody QR z ukrytymi pytaniami.   Jest ich tylko 6! 😉
Karty rozmieszczone są w szkole w postaci QR kodów. Uczniowie szukają kodów, skanują je i udzielają na kartce odpowiedzi na zamieszczone pytanie.

Picture

Zadanie 3
QUIZY na znanych stronach Kahoot, Quizziz.
Jak to wykorzystać?
Danego dnia zaproś:
a) uczniów na długiej przerwie
b) reprezentantów na lekcji
c) po prostu zagraj w swojej klasie – w obecnej sytuacji to najrozsądniejsza opcja.
Uczniowie odpowiadają na pytania za pomocą smartfonów. Wyniki masz od razu po zakończonej grze. Radość? Bezcenna 😉
https://create.kahoot.it/details/european-language-day-quiz/50f239a6-b40d-4912-ae1b-927f6cf7e3c6
https://quizizz.com/admin/quiz/59c68068e0122e110030942a/dzie-jzykow-obcych-quiz
https://quizizz.com/admin/quiz/59c68068e0122e110030942a/dzie-jzykow-obcych-quiz

https://quizizz.com/admin/quiz/5ba8a063f44f4d0019963055/europejski-dzie-jzykow-obcych
https://quizizz.com/admin/quiz/59c3d134891ccc100090941f/dzie-jzykow-obcych-2017
https://create.kahoot.it/details/7ac86d6c-32f6-4852-95f1-98838c7c5b5e

Picture

Zadanie 4
Karty te powstały w zasadzie w celu grupowania uczniów, ale możesz wykorzystać je również, aby uczniowie odgadli jakiego kraju są to flagi. Rozmieszczasz je wtedy po całej szkole i dopisujesz nr na każdej kartce, zaś uczniowie na kartkach obok nr muszą podać nazwę kraju.

Luźne pomysły

Wszystkie luźne pomysły zostały umieszczone na tablicy na stronie TRELLO. Zobacz co jeszcze możesz zrobić w ramach Europejskiego Dnia Języków Obcych. Umieszczone zostały tam również odnośniki do materiałów innych twórców.